maandag 16 mei 2011

Fuego en la boca!

Eindelijk vind ik nog eens even de tijd om iets te schrijven. Het is ondertussen weer 2 weken geleden, ik amuseer me hier geweldig! Er zijn te weinig uren in een dag haha! 2 weken geleden was het de week van de smaak, typische Yucateekse gerechten waar dus ook chili bij hoort. Ik had namelijk de belofte gedaan om alles te proberen wat ze hier eten en pikant hoort er dus ook bij. Mijn ervaring over de habanero is dat je die kunt voelen van begin tot einde! En het is zalig als je ervan verlost bent haha! Zal ik nu eens proberen te herinneren wat ik allemaal heb geprobeerd, want met die Mayanamen van hier dat maakt het niet gemakkelijker. Als nagerechten Marquesitas (dat is een zoet koekdeegje zoals het hoorntje van een ijsje, waar ze geraspte gouda instoppen!) en maisijs (een zoet, romig ijsje waar harde soms wat naar zout smakende stukjes mais inzitten) en jawel beiden proeven even vies zoals de beschrijving.
Verder Queso relleno, Pipián de pavo, escabeche, enchiladas de mole en als drankjes Horchata, Chaya con piña en andere lekkere aguas hmmmm superlekker! Wat ik nog wil proberen: relleno negro, relleno blanco, cazon (dit is haai), pavo con sac-col,... en nog zoveel meer. Ik heb zelf ook een gerechtje proberen te maken maar het was Deborah style, maar al moet ik het zelf zeggen het was verrukkelijk!



Buiten al mijn eetervaringen heb ik het druk gehad met studeren en celulas.

Vorige week maandag had ik namelijk een examen en dit blokpinneke had het beste resultaat van de klas 95%! Jiehaa! Haha! 's Avonds zijn we met ons klasje naar La Vaquería gegaan, dit is een typisch Yucateeks feest dat je hier elke maandagavond in het centrum kunt zien.



Dinsdag had ik met Bere afgesproken en zijn we eerst iets in het winkelcentrum gaan eten en daarna hebben we wat filmen gezien. Daarna nog wat taken voor school gemaakt en heel mijn appartementje gekuisd toen het eenmaal donker was. Dit is toch wel een nadeel als ik zolang wacht om alles op te schrijven, ik vergeet heel wat.
Woensdag ben ik na de les bij Bere uitgenodigd om daar een typische maaltijd te eten, hmmm was echt geslaagd! 's avonds kreeg ik mijn eerste les theologie bij Marko thuis. Het was interessant, maar ook wel moeilijk eens zien hoe ik dit allemaal geleerd ga krijgen.
Donderdag ben ik samen met Bere in het centrum in een typisch mayarestaurantje gaan eten. Er hing een leuk sfeertje en het eten was echt lekker! Nadien heb ik mijn eerste bus met airco in het centrum naar residentie pensiones genomen! Dat was pas een aanrader haha, hoewel uw credencial dan niet geldt. Bij Bere thuis moesten we even op Ruth wachtten, zij kwam uiteindelijk een half uur later (maar we zijn in Mexico en dit is dan normaal) met Vanessa. Gezien Vane nog niks gegeten had, begon Bere dadelijk een omelet te bakken, vulde deze met kaas en hesp, draaide hem nog eens om in de pan en werkte deze dan af met een laagje aardbeiconfituur!!! Ja, van combinaties kennen ze wat hoor haha! Maar na het eten kon dan eindelijk de studie van Marcus beginnen. Na anderhalf uur hadden we weer heel wat bijgeleerd, maar nu moest ik lopen om op tijd bij Marko te zijn. We hadden namelijk voor gisteren een verrassingsfeestje gepland voor de verjaardag van Ruth. Samen met Marko heb ik het menu besproken en een lijstje gemaakt van de spullen die we moesten gaan kopen. Het werd weer heel laat voor ik mijn bed zag, maar het goede was dat alles wat we wouden regelen geregeld was. Ik kreeg de opdracht om iedereen te verwittigen, ik moet zeggen dat dit ook wel een leuke ervaring was.
Vrijdag weer vroeg opgestaan om naar de les te gaan, na de les weer naar Bere haar thuis om de studie van Marcus verder te zetten. Nu zijn we bijna bijgebeend met de andere groep en dan kunnen we samen de studies volgen. Ik ben echt nieuwsgierig naar het vervolg van deze studie! Nadien ben ik samen met Bere naar het centrum gegaan omdat we graag samen de kinderen van de Chiapanecos willen helpen. Maar hierover ga ik jullie een volgende keer meer over vertellen hopelijk want die specifieke dag hebben geen enkel kind gezien. Vanuit het centrum moesten we lopen om een bus te pakken te krijgen die naar Plaza las Americas ging, want daar had ik mijn volgende celula.
Deze vrijdag waren de eigenaars van het appartement op weekend vertrokken naar Playa del Carmen, dus kreeg ik de zorg over Pacheco de kat. Gewoon af en toe wat eten geven, gelukkig niet meer want ik was er alleen maar om te slapen. Haha!
Zaterdag stond de excursie van de universiteit op het programma, het was gewoon een topdag! 7u45 moest ik al in het centrum op een pleintje aanwezig zijn, dus dat was weer pijnlijk vroeg opstaan. Toen eenmaal het busje vol was vertrokken we richting Euan (spreek uit Ewan) om te zien hoe ze hangmatten maken. Het was echt leuk om dat eens te zien! Van Euan gingen we naar Izamal een klein stadje waarvan het centrum in geel en wit geschilderd is. Dit heeft 2 betekenissen: ofwel de kleuren van mais en de Mayas associeerden dit met de mensen want zij dachten dat we uit mais gecreeerd waren. De andere betekenis is omdat paus Johannes Paulus II hier op bezoek is geweest, wit en geel zijn de kleuren van het Vaticaan. Je vindt er ook een klooster dat boven op een piramide is gebouwd. In het centrum vind je ook nog de resten van een piramide die je nog mag beklimmen. Een heel karwei was dit in de brandende zon, maar het was de moeite waard want je had een zicht over heel de stad. Na het afdalen konden we dan eindelijk gaan eten en natuurlijk was iedereen ongeduldig omdat we vergingen van de dorst. We aten lekker op ons gemakje en hadden gezellige gesprekken, rond 15u vertrokken we naar Holca om een bezoek te brengen aan de cenote Chihuan. En wat doe je als je alleen het bovenstuk van je bikini hebt, omdat je met al je gehaast je handdoek en het onderstuk vergat? Natuurlijk alleen je t-shirt uittrekken en in broek zwemmen haha! Het was de eerste keer dat ik in een cenote zwom en het was de moeite! Alleen het voorste deel was verlicht, de rest was pikkedonker. De diepte weet niemand en je kunt bijna nergens iets vastgrijpen als je moe bent. Op de weg terug naar Merida was niemand moe en werd salsamuziek opgezet, waardoor er een geweldige sfeer in het busje was! Ik heb me ziek gelachen! Om 18u kwamen aan in Merida en toen moest ik me haasten! Vlug een combi naar huis nemen, douchen en naar het parkje om om 19u Bere haar eerste basketballes te geven. Een uur later stopten we om in de gezellige Mexicaanse drukte iets te gaan eten en de avond af te ronden met een lekker ijsje.
De foto's van de excursie ga ik op facebook zetten.
Zondag ben ik met Bere en haar ouders naar hun kerkje gegaan, de dienst werd in de woonkamer van een gezin gehouden. Het waren enorm vriendelijke mensen en ik had weer wat bij mogen leren. We kochten eten van hen dat we bij Bere opaten met een superlekker stuk taart, ik krijg terug water in mijn mond als ik er aan denk haha! Nu ging alles weer Mexicaanse tijd, dus overal later aankomen dan afgesproken. Maar wat doet het, het is zondag. We gaan om 15u naar Marko, wat eigenlijk 14u was. T'is maar een uurtje later hihi en dan springen we in de auto om alle inkopen te doen voor het feestje van Ruth. Even tijd om te douchen en dan gaan we Marko helpen met alles klaar te zetten en de groenten te wassen en te snijden, de hamburgers en de frietjes te bakken. Ondertussen komen de eerste gasten aan, die dadelijk beginnen mee te helpen. Het was echt gezellig! Ondertussen hebben we ook de kans om weer wat bij te babbelen. Zelfs de ouders van Ruth zijn geniepig het huis uitgeslopen om haar op het feestje te verrassen! Ze vond het fantastisch en ze wist echt niet wat er ging gebeuren dat het voor ons ook leuk maakte. Het werd een superavond met heel wat babbelen, lekker eten en natuurlijk de gekende mordida waar we jammer genoeg geen foto van hebben. We hadden hoop en al 12 personen verwacht uiteindelijk was het dubbel aantal personen gekomen.
Wat gaat de tijd vlug als je je amuseert!
Het gaat nog drukker worden, ik ga Engelse les geven aan 3 personen, verder met basketballes en ze hebben me ook gevraagd of ik zwemles wou geven. Eens zien of ik dat allemaal geregeld krijg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten