zondag 27 februari 2011

Nieuwe ervaringen

Gisteren zijn we nog naar de tiangi gegaan (een markt, waarbij een straat wordt afgesloten voor verkeer en waar je werkelijk alles vindt! Deze blijft staan tot middernacht). Na het bezoeken van de markt keken we nog wat tv. Ik zag een aantal stukken van Big Momma's House 1 en 2.

Vandaag werd ik wakker om 4 uur, nog wat proberen te slapen maar lukte niet met al dat gekraak haha. Om 8 uur met de rest opgestaan en dadelijk beginnen koken. Ik heb me een half uur mogen bezighouden met het afscheuren van vlees van de kippenbeenderen en dat dan nog eens in kleine reepjes verderscheuren. Ondertussen maakte Naty verse tortilla's, die ze dan ging frituren met kaas en anderen met gehakt erin (empenadas). Verder eindigde ze met gewone tortilla's in de olie te bakken, hier maakte ze salbutes van. Bovenop die gefrituurde tortilla's werden dan mijn stukjes kip gelegd en guacamole, een tomatensausje en room. Dit werd ook op de empenadas gedaan en afgewerkt met geraspte kaas. Natuurlijk werd dit ook weggespoeld met cola, let erop het is nog maar 8u30.
Net als de dag voordien eet Lupita bijna niks en mag van haar moeder even op bed gaan liggen. Ik vertrouw het niet en ga eens horen wat er scheelt. Nu blijkt dat ze koorts heeft en zo begin een leuk dagje met het wachtspelletje bij de segura social (de plaatselijke dokter). Er staat een verschrikkelijk lange rij te wachten, dus beslist Naty eerst nog wat boodschappen te doen. Na een dertigtal minuten keren we terug, maar blijkt dat er niet veel verandert is in de tussentijd. Dus beslissen ze naar de cinema te gaan, want daar is het koel haha! Logische redenatie. Je zult het misschien al raden, jawel hoor we gaan Big Momma's House 3 zien (Mi abuela es un peligro 3). Inkomticketjes, eten en drinken voor 5 personen kost ongeveer 25 euro. Om 12 uur begint de film en er valt geen pauze, dus ga ik vlug naar de wc's. Dit geloven jullie nooit, tegen de deur van de wc's hangen kinderzitjes! Moeders kunnen zo hun kindjes daar in vastmaken terwijl ze hun behoeften doen! Ja is lekker ontspannen je behoeften doen op deze manier hihi! Ik ga terug naar de zaal waar er ook kleine kinderen en zelfs een baby zit, dat zie je niet bij ons. De film begint eerst met een bericht over piraterij, gevolgd door 2 reclamefilmpjes van het Mexicaanse leger. Geen verbod van gsm en jawel hoor ze bellen en smsen er op los! Dit is nog niet alles! We hadden popcorn gehaald. Ik nam gewoon gecarameliseerde, een klein kommetje. Maar zij namen een supersize en toen vroeg de bediende of ze kaas wouden! Voor Lupita en Daniela namen ze dit, gewoon gesmolten kaas! Ik draai me om en komt Monica eraan met 3 potjes: mayonaise, ketchup en jalapeño pepers. Ik vroeg haar wat ze daarmee ging doen en zij vertelde heel leuk: zo eten wij onze popcorn. Ok mensen ik heb zo'n stukje popcorn met wat kaas geprobeerd, leek me het veiligst, maar het is gewoon te walgelijk voor woorden!
De film was geweldig grappig! Het was ook wel lekker zitten, je kon de zetel een heel stuk kantelen. Na de film zijn we nog een beetje gaan winkelen en daarna terug naar de dokter. Het telkens weggaan was niet zo'n goed idee, want hun plaats was afgestaan en nu begon het spelletje opnieuw. Ze gaven het op, dus mag Lupita tot morgen wachten om gewoon naar de apotheek te gaan waar er ook een dokter zit. Raar volkje! Voor we naar huis terugkeren, kopen ze 6 geschilde sinaasappelen met een snuifje chili erop, want zo hoort het hier. Dit alles voor 10 pesos, nog geen 1 euro! Maar 1 draai met het zakje later, liggen er al 4 op de grond! Een opmerking van Naty voor de onvoorzichtigheid van Monica en het is al vergeten.
Voor we naar huis gaan, stoppen we nog even bij een zus van Naty. Ze wonen met 5 mensen in een kruipkotje, dit terwijl beide ouders gaan werken. Het bed staat in keuken/living/eetkamer, achter de kast ligt de jongste van het gezin te slapen. Ongelooflijk! We blijven maar even en op de terugweg vertelt Naty dat haar zus 3 zwangerschappen niet heeft kunnen uitdragen wegens ziekten van de baby's. Maar dit is niet het enige harde verhaal van de dag, we rijden langs het DIF. Hier verblijven verlaten, mishandelde kinderen en straatkinderen. Regelmatig laten ze babytjes van hier op de tv zien, in de hoop dat ze geadopteerd worden. Eén babytje werd door spelende kinderen gevonden, het lag te huilen in een doos en ze had de placenta nog langs haar liggen. Een ander jongetje werd in een vuilnisemmer teruggevonden. Naty gaat eens horen of we ze mogen gaan bezoeken, dus dit verhaal wordt misschien vervolgd.
Terug bij hun thuis eten we de overschot van het ontbijt en begint de gekende siesta! Opfrissen en rond 21 uur volgt het avondeten, zo eindigt mijn tweede dag in het warme Mexico :)!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten