zaterdag 26 februari 2011

Un día de descanso (rustdag)

De dag begon vroeg om 5 uur was ik al wakker. Om het stof te vermijden hebben ze namelijk een plastieke hoes om de matras gelaten en bij de minste beweging werd ik wakker van het gekraak. Maar ok, nu vind ik het nog grappig. Rond 8 uur gingen we ontbijten, eieren met tortilla's, ik kreeg er cola bijgeschoteld (rare combinatie).
Direct na het eten, begon Naty al aan de voorbereidingen van het middageten: Het wordt een maaltijdsoep. Ik mag de gekookte kip marineren, voor die op de barbeque gaat :)! Ondertussen wordt in de kippenbouillon verschillende soorten groente in grote stukken gedompeld. Tomaat, ui, aardappel, verse oregano van de buurvrouw, courgette, chayote (een typische Yucateekse groente, lijkt op courgette) en spinazie. Er wordt nog pasta gebakken (ja, je leest het goed) en dan verdwijnt die ook in de soep. Wanneer dit allemaal klaar is, vertrekken we met zijn allen.
We gaan richting strand, in Puerto Juarez. Het water is fris en al vlug komt er een hevige bui aan, we zaten net op tijd in de auto. De rest blijft gewoon in het water, lekker doorzwemmen. Ze zijn het gewoon. We rijden een eindje langs de kust verder en ontdekken een kleine archeologische site 'el Meco' (de manke, genaamd naar de eigenaar die iets aan zijn been had). We betalen de inkom en gaan een kijkje nemen. Er zaten enorm veel leguanen (iguano in het Spaans). Na een tijdje rondwandelen en wat foto's te hebben genomen, zag de jongste dochter van Pimienta ook eentje. En ze riep: Mira mami un marihuano! (Kijk mama een marihuana). Ik schoot samen met de andere dochters in de lach en zegt hun moeder op een droge toon: nee dochtertje lief, ik hoop dat je op deze leeftijd daar nog niet aan begint. Het kind was helemaal het noorden kwijt, tot we het haar uitlegden.
Langs de site was er een opvangcentrum voor mishandelde honden, Lupita was al vanop de site aan het roepen om daar naartoe te mogen gaan omdat ze het gezien had op de tv. Dus dit werd onze volgende stopplaats. Even de buurt wat verkennen en toen kreeg ik daar de leiband een soort van bordercollie in mijn pollen gestopt. Twee stappen en het beest, genaamd Lassi, begon al te bokken. En even later legde die zich gewoon neer. Daar stond ik dan mooi te schilderen haha! Nu bleek dat dit arme beestje werd gered van mensen die haar verkrachtten! Wat een ziekelijke mensen bestaan er wel niet! Na een tijdje rondkijken werd een volgende hond bij mij gedropt. Ik snap het niet, lijk ik zo'n hondenmens? Dit beestje was pas gewassen, dat vond ik al geweldig. Maar deze keer na een paar stappen begon die zich in de modder te draaien!!! Als laatste kreeg ik een hond die even luisterde haha, dan toch een goed einde. Handen wassen en dan vertrekken we terug naar huis. Daar staat de soep op ons te wachten en natuurlijk horen er ook tortilla's bij!
Tijdens het eten worden al de volgende maaltijden besproken, ai ik ga naar huis rollen vrees ik! Na het eten begint de siesta haha, zalig in de hangmat met een fris windje. Want ondanks de regen die er viel, is het warm en ben ik zelfs een beetje verbrand. Natuurlijk op de u allen bekende plek hihi!
Verder ga ik nog een beetje rusten en een lekkere douche pakken. Hoewel douche kun je het niet noemen, het is een grote emmer waar een klein kommetje in ligt. Het is een supermooie badkamer maar het water is nog niet aangesloten op de kranen of de wc. Dus de wc mag je ook doorspoelen met een kommetje water. Wat kan ik zeggen? We zijn in Mexico, het komt allemaal niet zo nauw.




Hieronder de hond die zich weer lekker vuil wou maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten