woensdag 2 maart 2011

Ay chachalacas!

Gisteren vertrokken we rond 20 uur om een pizza te gaan eten. En natuurlijk ook hier doen ze mayonaise, ketchup en jalapeño pepers op! Wat een rare gewoontes! Om 21 uur gaan we The Home Depot binnen en een uur later vertrekken we met een auto volgeladen. Op het dak van de auto worden stukken hout en een deur vastgemaakt, dit met een onnozel stukje touw. Ik kon mijn lach niet inhouden, maar het moet gezegd worden dat stukje touw heeft het gehouden tot bij hun thuis. Samen met de middelste dochter begon ik om 22u30 een ventilater ineen te steken en om 23 uur stond deze lekker te draaien op de kamer van de oudste dochter. Haha girl power!

Vandaag kon ik uitslapen, eindelijk! Wat wil zeggen, slapen tot 5 uur en blijven liggen tot 8 uur. Ik werd direct wakker, wat een babbelkonten! Hier is een soort vogel die ongelooflijk veel kabaal maakt, deze noemt chachalaca. Mensen die veel babbelen, noemen ze daarom ook chachalacas. En ay hier is geen moment rust haha! Het vergt veel energie om alles te begrijpen en daarbij praten ze enorm snel. Maar dankzij hun leer ik veel bij en dit op een paar dagen tijd. Ik voel me hier echt op mijn gemak, een thuisgevoel.
Eerst gaan we op koopjesjacht in de supermarkten. Het is er heel druk, omdat iedereen profijt wil doen en goedkope groenten en fruit wil kopen. Ondertussen is Lupita terug in slaap gevallen en moeten we haar wakker maken als we terug thuiskomen. Het wordt een normaal ontbijt vandaag, broodje met kaas en hesp met een sapje.
's Middags gaan we de punten van Monica halen. Elke 2 maanden worden de ouders uitgenodigd om de rapporten te gaan halen. De besten krijgen telkens een diploma, Monica hoort hier ook bij. Ze heeft een gemiddelde van 9,6. Ik stel me toch wel vragen bij hun onderwijs, hun leerkracht schrijft enorm veel fouten in het Engels. Vb knng moet knee voorstellen?? Dit is nog een van de kleinste fouten! Als we terugkeren van school gaan we nog even langs bij een vriendin van Naty, Mildred. Haar heb ik vorig jaar leren kennen. Het gaat hier allemaal heel gemoedelijk aan toe.
Yeah het is weer siestatijd! Even helpen met het huiswerk en dan gaan we terug iets typisch mexicaans koken.
Naty heeft me vandaag wassen op de oude manier proberen aan te leren, véél moeilijker dan het lijkt! Schrobben en ronddraaien, allemaal bewegingen die precies synchroon gaan. Die handigheid heb ik echt niet. Als laatste in een emmer water met wasverzachter steken en ophangen. Dit werkje werd in volle zon gedaan, het zweet liep me van mijn voorhoofd.
Na deze zware handarbeid heb ik mokkapudding gemaakt, ze waren er zot van! Net zoals wij vroeger deden, lekte ze de ketel bijna uit haha! Grappig zicht!
's Avonds werden nog grote inkopen gedaan. Het is gek te zien hoe ze zoveel mogelijk mensen aan een job proberen te helpen. Winkelkarren laten ze gewoon aan de auto's staan, dus iemand krijgt de job om de hele dag niets anders te doen dan lege winkelkarretjes terug naar de winkel te brengen en die in een mooie rij te zetten. Iemand met een vlaggetje helpt u om op een veilige manier uit uw parkeerplaats te geraken. Op de parking staan een aantal mensen om uw auto te wassen terwijl je winkelt, als je dit wilt. Het kost je bijna 2 euro. In de winkelcentra staan poetsvrouwen die een plekje toegewezen kregen en niets anders moeten doen dan dat telkens opnieuw te poetsen. Het blinkt altijd als een spiegel, maar op deze manier is het niet moeilijk. De grote winkels openen rond 7 uur en sluiten rond 23 uur. Rond de 15de en het einde van de maand is het over de koppen lopen, want dan krijgen de mensen hun loon. Dit is ook het moment dat ze hun karren goed vol laden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten