donderdag 17 maart 2011

Spaanse lessen

Terwijl ik dit schrijf is het 18u30 en zit ik in het centrale park. Er heerst een gezellige drukte, overal zijn de lichten aan en op de achtergrond hoor je de chachalacas. Het is ondertussen donker aan het worden, maar dan komt de stad pas echt tot leven, geweldig!

Nu gaan we eens vertellen over wat ik de vorige dagen hebt meegemaakt.
Maandag was ik om iets voor 8u al vertrokken om een combi naar het centrum te nemen. Om 10 uur begon mijn eerste les en ik wou zeker niet te laat komen. Tijdens de rit naar het centrum viel het me op dat al de mensen in het busje een kruisteken maakten en een kus op hun hand gaven en dit bij elke kerk dat ze zagen. En laat me dit zeggen, dat gebeurt regelmatig want elke kolonie heeft namelijk zijn eigen kerk en dit voor elke denominatie. Ik vond het wel een grappig zicht, na een aantal keren het busje te hebben genomen kun je al ongeveer timen wanneer dat ritueeltje gaat gebeuren haha! In het centrum aangekomen ga ik vlug een drankje en ontbijt kopen. Ik ging even mijn ontbijt opeten in het park en ondertussen zag ik Ruben. Vlug even goeiedag zeggen en we spraken af om in de namiddag elkaar terug te zien. Iets na 9u nam ik de bus naar de universiteit, die zat gewoon stampvol en langs me zat iemand met haar winterjas. Nu duurde de rit geen 40 minuten maar een uur! Door al dat volk en het constant stoppen, duurde het een eeuwigheid en gezweet dat ik had. Lang leve de winterjassen bij temperaturen van 28 graden!!! Ik kwam welgeteld 20 minuten te laat, ik voelde me verschrikkelijk! Wat een eerste indruk! Maar de leerkracht van mijn eerste uur Spaans was enorm lief en stelde me gerust door te zeggen dat zij en Marcus ook te laat waren haha. Al snel werd het me duidelijk dat deze klas echt basis basis Spaans was. Marcus is van Duitsland, hij kwam als enige naar dit uurtje. Om 11u kwam er nog een beginneling, de Chinese Yin Yu, zij wist totaal niet waar de klepel hing. Het eerste uurtje ging vlot om, daarna mochten we piñatas gaan maken! Dit werd een lekker knoeiboeltje haha! Hier leerde ik al de andere studenten Spaans kennen, vooral Duitsers, Chinezen en 1 Canadese. Het laatste uur duurde een eeuwigheid, ik verveelde me. Na de les riep de leerkracht me bij haar en vertelde me dat het voor mij misschien beter was om bij de gevorderden eens een les te proberen. Eerlijk gezegd had ik daar schrik voor, maar ik ging het toch proberen. Na de les moest ik een half uur wachten op de bus en een uur later kwam ik aan in het centrum. Het is gewoon zalig om hier rond te lopen! Overal hoor je latin beats, deze stad bruist echt en is de veiligste stad van Mexico!
Ik verging van de dorst na de lange rit in de snikhete bus, dus ging ik in La Parranda een lekker koud cola'tje drinken. Ik zat aan de toog en kon genieten van gesprekken met de ober en de bartender. Nog even wat gebabbeld met een Amerikaan, wiens roots in deze stad liggen. Toen moest ik ineens lopen om op tijd bij Ruben te zijn. Eerst ging ik samen met hem zijn bus wegdoen op een parkeerplaats buiten de stad en dan namen we een lokale bus terug naar het centrum. We gingen iets eten, waar we gezellig bijbabbelden. Het werd een zalige avond haha, ik lach me telkens een kriek bij hem. Na het eten gingen we in het grote park op internet om te skypen met zijn gezin, als gek zaten we te zwaaien naar zijn vrouw en dochters. Omstaanders verklaarden ons zeker zot haha! Na het chatten gingen we iets drinken waar we uitzicht hadden op het plein,ik dronk niks maar at een lekker ijsje. Als we genoeg geobserveerd hadden, gingen we terug naar het plein. Waar Ruben een aantal troubadoers tegenhield, hij liet ze drie typische Mexicaanse liederen spelen. Een geweldige ervaring! Nadien gaan we even wat rondwandelen om ons eten te laten zakken en we besloten de avond te beeindigen met een ritje rond de stad. Dit met paard en kar!!! Ik had buikpijn van het lachen haha! Hij leerde me ook om een taximetro te nemen en het kwam me uiteindelijk goedkoper uit dan een gewone taxi.







Dinsdag stond ik ook relatief vroeg op, omdat ik naar het centrum moest om een aantal dingen te regelen. Deze keer bleef ik niet lang, want ik moest kuisen en mijn was gaan doen. Ik deed mijn was weg, want de wasmachine van het gezin is tijdelijk stuk. Ondertussen poetste ik alles, deed ik wat strijk en douchte me. Nadien kon ik al mijn was gaan ophalen, ja de wasmachines en droogkasten zijn hier anders. Nu moest ik me haasten want ik had afgesproken met Ruth. Om 14u moest ik aan de bushalte bij het winkelcentrum zijn. Even een wandeling van 45 minuten, in de vlakke zon! Het laatste stukje reed ik mee met de dochter van het gezin.
Samen met Ruth ging ik naar de Facultad de Enfermeria, hier kwamen de Christelijke studenten samen om een bijbelstudie te houden (een beetje zoals Ichtus). Het was enorm interessant en zij waren ongelooflijk nieuwsgierig! De bijbelstudie ging over de melaatse die door Jezus werd genezen. Na de bijeenkomst bleven we nog even babbelen en toen namen we de bus naar de andere kant van de stad. Hier was een bijbelstudie met het kerkje dat Ruth mee helpt oprichten. Ze waren ongelooflijk vriendelijk, maar de bijbelstudie was op hoog niveau en ik verstond niet alle Spaanse woorden. Met andere woorden ik heb er jammer genoeg niet veel van opgestoken. 's Avonds bracht de pastor me terug naar huis en samen met het gezin at ik empenadas. Ik ging weer laat slapen.

Woensdag stond ik om 6u op, ik ging beslist niet te laat komen op mijn tweede les! Iets voor 7u zat ik in de combi naar het centrum, deze had zelfs op me gewacht! Hihi! In snel tempo ging ik drinken halen en door naar de busstop. Elke bus en combi heeft namelijk zijn stopplaats in de stad, ze hebben hier een stadsmap waar ze allemaal opstaan. Ik zat anderhalf uur voor de start van de les in de bus en kwam goed op tijd aan op de campus. Samen met een Chinees was ik de eerste in de les, de rest kwam allemaal later! Deze keer was de les zeer leuk en heb ik heel wat geleerd, zelfs iets wat ik al lang wou leren. De piñatas werden verder beplakt en als laatste was er nog een communicatieklas. Het was een schot in de roos en ik besliste om deze klas verder te volgen. Ik keerde met de bus terug naar het centrum, waar ik deze keer ging eten bij La Parranda. Ik ging nog een beetje op verkenning in andere delen van de stad en ontmoette een aantal mensen. Rond 17u ging ik terug naar huis, in de combi was iemand zo geinteresseerd in mij dat hij de beste plaats (namelijk vanvoor langs de chauffeur) opgaf om langs me te komen zitten. Met hem had ik een grappig gesprek, hij was modestudent en wou vanalles weten van Belgie.
Ik nam een uitgebreide, zalig koude douche en maakte me klaar om met het gezin naar een softbal wedstrijd te gaan kijken. Het werd opnieuw laat.

Vandaag ben ik weer vroeg opgestaan, omdat ik wat schoolmateriaal moest kopen. Deze keer at ik mijn ontbijt op mijn gemakje in het centrale park, maar dit werd plots verstoord door een warm, vies vogelstrontje op mijn hand! Haha! Ik kon al dadelijk op zoek gaan naar een plaats waar ik mijn handen kon wassen. De rest van mijn ontbijt gooide ik weg en sprak de poetser van de bankjes aan (dit gebeurt dagelijks). Hij wees me een ton aan waar proper water inzat. Ik liep bijna naar deze ton haha, grondig waste ik mijn handen en nadien ontsmette ik ze. Wat ben ik blij dat ik altijd mijn busje handgel bij heb! Ik sprak weer met die mayaverkoper en hij riep zichzelf uit als mijn vriend. Dat wil zeggen, als ik problemen zou hebben mag ik hem altijd om hulp vragen. Euhm toch raar, maar zo gaat dat hier. Zijn naam is trouwens Yax Kin, een mayanaam die groene zon betekent. Voor de rest plande ik vandaag een rustdag in met de hoognodige siesta :)! Via Elisa, de dochter van het gezin, leerde ik een aantal Spaanse Christelijke liederen. vb. Nada hay que esconder, de Spaanse versie van een Hillsong liedje dat ik al een paar keer in de kerk hier had gehoord en dat ik absoluut geweldig vind!
Rond 17u maakte ik me klaar om nog even naar het centrum te gaan, maar bij het nemen van mijn jacket verschrok ik me een ongeluk! Vliegensvlug kroop er tussen mijn hand en mijn jacket een gekko. Het zijn supermooie beesten en deze wil je zeker op je kamer hebben (ze eten namelijk muggen), maar ik verschoot me omdat ik het niet had gezien en het voelde ook zo raar.
Nu zit ik dus nog steeds in het park en ga ik dadelijk iets kleins eten. Het belooft weer laat te worden. Ik wil niks missen, estoy disfrutando mi tiempo en México!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten