zaterdag 5 maart 2011

GSM problemen

Gisteren ben ik met de hulp van mijn vrienden de hele dag bezig geweest met de problemen van mijn gsm op te lossen. Mijn gsm van Belgie werkt tijdelijk niet, ik hoop dat dit in Merida verandert. Met mijn gsm van Mexico kan ik geen berichten sturen, maar verder denk ik dat alles lukt. Hopelijk krijgen we vandaag de rest opgelost.
verder ben ik gisteren nog het een en ander te weten gekomen van het onderwijssysteem hier. Ze beginnen dus op de leeftijd van 4 jaar, dan gaan ze naar Kinder. Onze lagere school noemen ze een Primeria, dit is dezelfde leeftijd als bij ons. Op het einde krijgen ze een bewijs van goed gedrag, als ze hett verdient hebben en alleen met dit bewijs mogen ze naar het Secundaria. Het Secundaria telt 3 jaar, hierna krijgen ze weer zo'n bewijs waarmee ze verder kunnen studeren. Na het Secundaria gaan ze naar Prepa, dit duurt ook weer 3 jaar. Nadien kunnen ze naar de Universidad gaan. Het verderstuderen duurt veel langer dan bij ons, omdat ze in die jaren ook verplicht vrijwilligerswerk moeten doen. Vb verpleegkunde duurt hier 6 jaar, dit komt dan overeen met onze 3 jaar. Pas als ze dit voltooid hebben, kunnen ze werk zoeken met loon. Wanneer ze geen bewijs van goed gedrag hebben, geraken ze in geen enkele school binnen. Ook moeten ze bij de start van hun schoolcarriere een bewijs van vaccinaties kunnen voorleggen, zonder de nodige vaccinaties mogen ze niet beginnen.

Alles gebeurt dus voor een reden, God heeft echt plannen voor ons. Vandaag begon de dag met snoepjes, sapjes en speeltjes te kopen voor het kinderhuis. Op weg naar het kinderhuis verdeelden we alles in Peter Pan-zakjes. Rond 11 uur kwamen we aan in het kinderhuis en het nonnetje kende mijn naam nog. Ik vond het speciaal, dit na bijna een week. Ze vond het geweldig dat we zo vlug terug waren gekomen. Eerst hebben we de taart en de sapjes in de frigo gezet, ons even bezig gehouden met Maria Jose (het gehandicapte meisje) omdat de andere kinderen naar de les waren. Tijdens het wachten op de kinderen gingen we de was voor hun doen. Er is een vrouw die dit af en toe komt doen, maar die moeten ze betalen en nu hadden ze 3 gratis werkkrachten. De kleinste 2 hielden zich met de kat bezig. Even later kwamen de meisjes terug, ze stormden eerst op nonnetje Tere af en toen kwam de tweeling Chavez en Sofia me knuffelen. Daarna kwamen al de anderen me goededag wensen, behalve eentje bleef zich achter een paal verstoppen. Ze was zo verlegen, tot ik de kleinste van de groep begon te kriebelen en oppakte. Toen ze dat zag, kwam ze ook naar me en moest ik haar proberen te vangen. Het was de grootste babbelkont van de groep haha! We deelden de zakjes met snoep uit en de speeltjes, waar ze dadelijk met zijn allen mee begonnen te spelen. Het waren zo lieve en beleefde kinderen, geweldige ervaring. Iedereen kreeg een stukje van de taart en een drankje, ondertussen gaf ik Maria Jose haar papfles. Wat jammer dat we Jorge niet hebben gezien, de enigste jongen van de groep. Na wat babbelen en spelen, kwam er nog een groep vrijwilligers de verjaardag van 2 meisjes vieren. We gingen de was verder doen en toen alles op de wasdraad te drogen hing, gingen we naar de dokter voor Lupita.
Deze nacht zijn Nati en Lupita 2 keer naar de dokter moeten gaan omdat de hoest van Lupita zo erg was dat ze aerosol nodig had. Telkens krijgt ze dan 3 keer het masker op, met een kwartier pauze tussenin. In totaal duurt het ongeveer een uur. Rond 2 uur moest ze dus naar de dokter en vanavond nog een laatste keer zo'n behandeling. Terwijl dat Lupita haar behandeling krijgt, houd ik me bezig met de kindjes daar hihi! Angel bv is een jongetje van 2 jaar die ons probeert te charmeren, superschattig. Samen met zijn grote broer Brandon doet hij trucjes voor ons. En later houden we ons bezig met de 10 maanden oude Jimena, dikke babytjes vinden ze hier geweldig en dat is ze ook. Ze noemen haar bonita gordita, mooi dikkerdje haha! Eerst deed ze niks anders dan observeren, pas toen we haar hielpen met lopen begon ze te lachen en te springen.
Terug bij hun thuis houden we even een waterballonen gevecht, waarbij ik natuurlijk de dupe ben en kletsnat terug naar binnen ga haha :)! Nadien is het siesta, yeah! Vooral voor Nati is het nodig want ze had vannacht bijna niet geslapen en om 4 uur moest ze opstaan om Pimienta naar zijn werk te brengen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten